On EDITin perinteisen vuosikatsauksen aika! Summataan siis, mitä vuodesta 2018 jää käteen.

 

Vuoden…

 

(Laser)show: Young Boy Dancing Groupin performanssi Baltic Triennial 13 – Give Up the Ghost -näyttelyn Tallinnan avajaisissa oli kuin pakanallis-futuristinen seremonia. Se herätti ristiriitaisia tuntemuksia, jotka vaihtelivat epämukavuudesta hämmennykseen, ihmetykseen ja lopulta voimakkaaseen liikutukseen.

Strategiat: Empatia ja ystävällisyys. nynnyt, Hanna Ohtosen ja Selina Väliheikin muodostama feministinen kuraattoriduo, kirjoitti kirjemuotoisen tekstin EDITiin. Teksti tarkasteli pehmeiden arvojen toteutumista työmaailmassa ja ystävyyden merkitystä heidän omassa praktiikassaan. EDITin Kritiikin anatomia -sarjassa puolestaan pohdittiin vastuuta ja empatiaa, mihin viittaa myös Maaria Ylikangas Mustekalaan kirjoittamassa hienossa tekstissään.

Eläin: Halavasepikkä. Vuoden 2018 IHME oli toislajisten festivaali, ja sen päätähti oli uhanalainen kovakuoriainen: halavasepikkä eli Hylochares cruentatus. Vuoden 2018 IHME-nykytaidefestivaalin teos, Henrik Håkanssonin elokuva THE BEETLE, on yhä katsottavissa YLE Areenassa.

Menetys: Taidekriitikko ja -kuraattori Otso Kantokorpi nukkui pois toukokuussa, ja samalla hiljeni yksi taidekentän rohkeimmista äänistä. Kunnioitamme hänen muistoaan.

Kirja: Maggie Nelsonin Argonautit ja Saara Turusen Sivuhenkilö puhuttivat, mutta kyllä vuoden 2018 kirja on 30 teosta Saastamoisen säätiön taidekokoelmasta – 30 Works from the Saastamoinen Foundation Art Collection. Uudessa kaksikielisessä julkaisussa on esitelty teoksia Saastamoisen säätiön taidekokoelmasta seuraavilta taiteilijoita: Karoliina Hellberg, Jenni Eskola, Maiju Salmenkivi, Pink Twins, Leena Nio, Jonna Kina, Jani Ruscica, Camilla Vuorenmaa, Elina Merenmies, Elmgreen & Dragset, Jan Ijäs, Shirin Neshat, Päivikki Alaräihä, Maija Luutonen, Olafur Eliasson, Candice Breitz, Tacita Dean, Heini Aho, Olli Keränen, Anna Estarriola, Nabb+Teeri, Grönlund–Nisunen, Jussi Goman, Wolfgang Laib, Kaisaleena Halinen, Anne Koskinen, Chantal Joffe, Sanna Kannisto, Päivi Sirén ja Timo Vaittinen. Kutakin teosta tarkastellaan teoksessa oman tekstinsä kautta. Tekstit kauniiseen kangaskantiseen teokseen on kirjoittanut EDIT.

Häätö: SIC, Huuto, Rankka, Corona… Helsingin kaupunki ilmoitti tammikuussa irtisanovansa kaikki Jätkäsaaren L3-makasiinin vuokrasopimukset tulevan remontin takia. Huuto ja Rankka löysivät uudet tilat Eerikinkadulta. Kirjoitimme keväällä oodin SICille ja toivomme, että ensi vuonna myös sille löytyy loistava tila.

Luola: Sorbus-kollektiivin Sakari Tervo kokeili uudenlaista ratkaisua tilaproblematiikkaan ja järjesti taidenäyttelyn pommisuojaan rakennetussa leikkiluolassa. A Cave for Play -ryhmänäyttelyn voi nähdä ja kokea ainoastaan siitä tuotetun pdf-julkaisun kautta. Haastattelimme syksyllä Sakaria aiheen tiimoilta.

Jono: Amos Rex. Ihanaa, että vuonna 2018 Helsinki on kaupunki, jossa väki jonottaa taidemuseoon ja kirjastoon! Amos Rexin avajaisnäyttelyn japanilaisen teamLab-kollektiivin Massless-näyttelyn ehtii näkemään vielä tammikuun ensimmäisen viikon pidennetyillä aukioloajoilla – jos jaksaa jonottaa.

Koti: Antonia Hamberg avasi kotinsa taiteelle. Hänen kuratoimassaan Hetki-näyttelyssä oli esillä teoksia kolmelta taiteilijalta: Emma Helteeltä, Eeva Peuralta ja Fanny Tavastilalta.

Kupla: Acts of care. Milla Martikaisen, Kati Raatikaisen ja Petra Vehviläisen suuressa teltassa tapahtuva esitysinstallaatio tarjosi kesällä ”saattohoitoa muuttuvalle ihmiskunnalle” Turussa Olohuone 306,4 km2 -kaupunkitaidefestivaalilla. Acts of care saa myös jatkoa tulevana vuonna Prahan quadriennalessa, skenografian ja esitystaiteen tapahtumassa.

Big dick energy: Emma Ainala. Urban Dictionary määrittelee big dick energyn näin: ”confidence without cockiness. it is never misplaced and it cannot be simulated. it is the sexual equivalent of writing a check for $10k knowing you got it in the bank account.” Tuota energiaa pursusivat Ainalan maalausten naishahmot Soft Hardcore -näyttelyssä Helsinki Contemporaryssa, sekä Ainala ja Sara Melleri näyttelyn oheisohjelmana järjestetyssä avoimessa, raikkaassa, riemukkaassa ja fiksussa keskustelussa.

Kolmekymppinen: Titanik-galleria on juhlistanut tänä vuonna kolmekymppisiään muun muassa kesän Repose-näyttelyllä, ”jossa pidetään huolta itsestä ja toisista, sekä ollaan, ajatellaan ja toimitaan yhdessä”. Kävimme tilassa joogaamassa ja keskustelemassa Essi Kausalaisen kanssa mykorritsoista ja muusta tärkeästä. Onnea ja menestystä Titanikille myös tuleville vuosikymmenille!

Tärkeä kokous: Anna Estarriolan multimediainstallaatio The System (2017) oli viime kesänä esillä Sinnessä. Erikoisessa kokouksessa muun muassa jättimäinen maha, siniseen verkkatakkiin pukeutunut nainen, huppupäinen norsu, pöydälle asetettu pieni tulivuori ja etänä videon välityksellä osallistuva kala pohtivat yhteistä tulevaisuutta.

Teosnimi: Yritä sanoa monta kertaa peräkkäin (tai edes kerran): asphaltsunscreenbalticseaofficechairhousedustemergencyblanketlichenmagsafechargerhayneteurocoinplasterweightplate. Nestori Syrjälän veistossarja oli esillä Gwangjun biennaalissa Etelä-Koreassa, jossa vierailimme syksyllä.

Prööt: Pessi Raution artikkeli “Sukupuolisuuden merkitys ja merkityksettömyys” ja Seppo Heiskasen juttu “Miten kirjoittaisin vaikeista aiheista?” Taide-lehdessä (4/2018) herättivät ärsytystä ja turhautumista. Kriittisen näkökulman näihin teksteihin tarjoava artikkelimme oli vuoden luetuin juttumme.

Kalmisto: Leväluhdan lähde. Sinnessä esillä ollut Honkasalo | Niemi | Virtanen -kollektiivin Chimera-installaatio oli hieno kokonaisuus. Kollektiivin esseen Leväluhdan lähteestä ja kuoleman kulttuurista voit kuunnella YLE Areenasta.

Lapsi, vaikuttaja ja idoli: Greta Thunberg. 15-vuotias ruotsalainen Thunberg on ollut koululakossa, koska ilmastonmuutoksen torjumiseksi ei toimita. Hän on pitänyt koskettavia puheita muun muassa Helsingissä 20.10. järjestetyllä ilmastomarssilla sekä YK:n ilmastokokouksessa Puolassa. Kunpa hänen sanomisensa muuttuisivat myös teoiksi!

Konferenssi: Tranåsin kylpylähotellissa Ruotsissa 29.–30.11.2018 järjestetty konferenssi Punctum Ceasura – Art Criticism in a New Public Sphere oli ajatuksia herättävä ja ohjelmaltaan mielenkiintoinen. Lue konferenssiraportti EDITistä.

Kunniamaininta: Suomen Taideyhdistys myönsi Edvard Richter -palkinnon kunniamaininnan EDITille tunnustuksena laadukkaasta taidekirjoittamisesta.

”Edit-media julkaisee verkkolehteä, joka täydentää raikkaalla tavalla kuvataidetaidelehtien kenttää. Kirjoitukset ovat analyyttisesti asiantuntevia journalistisella otteella. Teosten lisäksi Edit-media nostaa esiin myös tekijöitä ja henkilöitä monipuolisissa juttusarjoissa. Kaveripiirin vuonna 2014 perustama, verkossa ilmestyvä lehti on saavuttanut nopeasti keskeisen aseman suomalaisella taidelehtikentällä. Lehti uudistaa kenttää ja näyttää, mitä taidekirjoittaminen voisi olla.”

Näillä sanoilla jatkamme ensi vuoteen!

 

 

Kuva: 
@editininsta #bestnine

 

 

 

 

Kommentoi

*

*