Taiteilijaryhmä Shia LaBeouf, Nastja Säde Rönkkö & Luke Turner muuttivat asumaan kuukaudeksi kolmeen mökkiin Lapissa, eristyksiin muista ihmisistä. Heidän ARS17:ssa esillä oleva teoksensa #ALONETOGETHER luo yhteyden yleisön ja taiteilijoiden välille, heidän pystyessään kommunikoimaan ainoastaan Kiasmassa sijaitsevan mökin kautta. Näin viestit taiteilijoiden ja ulkomaailman välillä kulkevat yleisön avustuksella.

Mökissä näyttelyvieras voi puhua taiteilijoille videoyhteyden kautta, mutta he vastaavat vain kirjoittamalla eivätkä näe toistensa kirjoittamia viestejä. Kiasman livelähetystä ja teoksessa käytävää keskustelua on mahdollista seurata myös verkossa. Kuukauden jälkeen nähtäville tulee performanssin yhteydenpidosta koottu dokumentaatio. Performanssi on eräänlainen yksinäisyyttä ja eristäytymistä pohtiva ihmiskoe, jossa taiteilijat tutkivat riippuvuuttaan muista. Samankaltainen työskentely on kolmikolle tuttua heidän aiemmista performansseistaan, joissa he ovat muun muassa liftanneet tuntemattomien kyydissä.

LaBeouf, Rönkkö & Turner, kuten he itse ryhmäänsä kutsuvat, on noussut parin vuoden aikana yhdeksi näkyvimmistä performanssiryhmistä. Ryhmä on osannut taidokkaasti käyttää hyväkseen LaBeoufin julkkisstatusta. Medianäkyvyys onkin selkeä osa heidän teoksiaan ja toimii ryhmälle taiteen välineenä siinä missä internetkin. Ryhmän ensimmäiset performanssit saatettiin tulkita erikoisuuden tavoittelua harrastavan näyttelijän julkisuustempauksina, mutta nyt muutaman vuoden jälkeen on todettava, että työskentely on saanut oman tunnistettavan muodon ja punainen lanka sitoo teoksia yhteen. Ryhmän performansseissa on paljon tuttuja elementtejä, ehkä jopa kliseitä, performanssin historian kaanonista. Tämä voi joitain kenties ärsyttää, mutta toisaalta tuttuus yhdistettynä uusiin oivalluksiin on parhaimmillaan todella onnistunutta. Yhteistä kaikille teoksille on vahva interaktiivisuus yleisön kanssa sekä livenä että netissä. Performanssit on nimetty #-tunnisteilla, jotka levittävät teokset ympäri eri sosiaalisen median kanavia. Hollywood-elokuvissa näytelleen LaBeoufin nimi taas on edelleen sen verran kiinnostava, että teoksista ryhtyvät kirjoittamaan herkemmin myös ne mediat, jotka performanssitaiteesta eivät tavallisesti uutisoi.


 

LaBeouf, Rönkkö, Turner: #ALONETOGETHER, 2017 #ars17

Henkilön EDIT (@editininsta) jakama julkaisu

LaBeouf, Rönkkö & Turner on oikeastaan meemi itsessään. Moni ehkä muistaa parin vuoden takaa Just Do It -videon, joka alkoi välittömästi elää omaa viraalielämäänsä lukuisten parodioiden muodossa. Viime aikoina Donald Trumpin vastaisen HEWILLNOTDIVIDE.US -teoksen myötä he ovat saaneet riesakseen alt right -trolliarmeijan sekä livenä että netissä. Yllättävää tai ei, samat trollit ovat löytäneet tiensä myös Kiasmaan saakka, jossa heidät on ilmeisesti ainakin toistaiseksi saatu ruotuun. Kun itse vierailin mökissä, LaBeouf kävi tiivistä keskustelua yhteiskunnan tilasta yhdessä lukiolaisryhmän kanssa, erittäin innokkaassa ja hyvässä hengessä. En tiedä, mitkä ovat olleet Kiasman tavoitteet teosta kuratoidessaan, mutta pidän tärkeänä, että tietynlaisesta viileydestä kritisoidun post-internetin yhteydessä nähdään teos, joka aidosti ja käsinkosketeltavasti on osa internetin meemien, julkisuuden, yksityisyyden ja poliittisten jännitteiden soppaa. Harvempi taideteos on esimerkiksi noteerattu Know Your Meme -sivustolla. Taiteen ja meemien rajat häilyvät konkreettisesti. On jopa häiritsevää, miten suuren pakkomielteen kohteena ryhmän teokset ovat netin keskustelulaudoilla. Tässä tiivistyy se, mitä ARS17-näyttely voisi (post-)internet-teemallaan tarjota vielä enemmän.


 


alonetogether.kiasma.fi


ARS17 – Hello World!
31.03.2017 – 14.01.2018
Nykytaiteen museo Kiasma
Mannerheiminaukio 2


Kuva: Kansallisgalleria / Pirje Mykkänen

Viivi Poutiainen
Olen filosofian maisteri, taidehistorioitsija ja taiteen pätkätyöläinen. Pidän kuuntelemisesta, keskusteluista ja kohtaamisista. Mielessäni ovat usein taiteen välittämiseen ja sosiologiaan liittyvät kysymykset. viivi[at]editmedia.fi

Kommentoi

*

*