Amerikkalaisen nykymaalarin George Condon näyttely pienessä berliiniläismuseossa Berggruenissä on varsin ilahduttava tapaus. Taiteilija kirjaimellisesti asettuu poikketeloin keskelle museon kokoelmia. Condon maalaukset nähdään nyt rinnakkain muun muassa Picasson ja Matissen kanssa.

Berliinin Charlottenburgissa sijaitsevan Berggruen-museon taustalla on taidekauppiaan ja keräilijän Heinz Berggruenin (1914–2007) yksityinen kokoelma. Berggruen pakeni natseja 1930-luvulla Yhdysvaltoihin ja toimi siellä muun muassa Pablo Picasson taidekauppiaana. Palattuaan Saksaan hän perusti taidekokoelmalleen yksityisen museon Charlottenburgin linnaa vastapäätä. Sittemmin hän luopui kokoelmistaan nimelliseen hintaan Berliinin kaupungille ja tätä nykyä museo on osa Saksan kansallisia museoita.

Confrontation-näyttelyssä George Condon (s. 1957) töitä nähdään yhdessä tunnettujen modernistien rinnalla. Valinnat on tehty selvästi huolella, eikä varmasti ole haitaksi, että tämänkaltaisia aarteita ylipäänsä löytyy museon kokoelmista yllinkyllin. George Condo oli osa New Yorkin East Villagen 1980-luvun taidepiiriä, jossa vaikuttivat muun muassa Jean-Michel Basquiat ja Keith Haring. Myöhemmin hänellä oli myös yhteistyökuvioita esimerkiksi Félix Guattarin ja William S. Burroughsin kanssa. Condo on itse nimittänyt taidettaan ”keinotekoiseksi realismiksi”, joka kuvaa tapaa, jolla hän ottaa vaikutteita koko länsimaisen taiteen kaanonista. Hän käyttää huumorin ja ironian keinoja klassikoita kuitenkin kunnioittaen. Maalauksissa on taidehistoriasta tuttuja lähtökohtia, kuten asetelmia tai muotokuvia, mutta Condo käsittelee niitä omalla osittain jopa groteskilla tyylillään. Hän viittaa erityisesti modernismin klassikkoihin, joiden aikanaan shokeeraavat kubistiset maalaukset ovat jo pitkään olleet osa taidehistoriaa. Yhtälailla myös populaarikulttuuri on iso osa Condon taidetta: omalaatuiset vääristyneet sarjakuvahahmot, tuttuja kenties myös Kanye Westin My Beautiful Dark Twisted Fantasy –levynkansitaiteesta, toistuvat maalauksissa kerta toisensa jälkeen.

Nykytaiteen ja vanhojen mestareiden teosten yhdisteleminen voi tuntua itsetarkoitukselliselta tai jopa naivilta. Näyttelyssä 1900- ja 2000 –lukujen maalaustaide kuitenkin ymmärretään jatkuvana viittausten ja perinteiden prosessina, joka toistuu edelleen populaarikulttuurissa. Cézannet, Picassot, Braquet, Matisset, Kleet ja Giacomettit muodostavat Condon teosten rinnalla jännittävän viittausten matriisin ja Confrontation levittäytyy museon saleihin vaivattomasti. Kokonaisuus tuntuu hämmästyttävän luonnolliselta ja ilahduttaa taidehistoriasta intoilevaa nykytaiteen ystävää. Konfrontaatioita kokoelmateoksiin tehdään niin värimaailmojen, sommitelmien kuin aihepiirien kautta. Ripustus on jopa niin ovela, että joissakin saleissa täytyy katsoa pariinkin kertaan, että mikä näistä nyt olikaan Picasso ja mikä Condo. Tämä ei kuitenkaan ole näyttelyn tarkoitus. Tarkoitus on luoda eri aikakausien teosten vuoropuheluun jännitteitä ja katsoa miten ne reagoivat toisiinsa. Kuten taiteilija itse näyttelyn esittelytekstissä kertoo, voit käydä pitkäänkin keskustelua, mutta ilman kyseenalaistamista vastakkainasettelua ei synny eikä keskustelu siten jää merkitykselliseksi. Pienen museon viehättävissä saleissa kiertäminen kannattaa, jos mieli tekee yhdellä rykäyksellä kunnon annoksen huipputaidetta ennen ja nyt.


Georges Braque: Still Life with Pipe (Le Quotidien du Midi), 1914 | Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie, Museum Berggruen
George Condo: The Butcher, 2009 | Collection of the artist, New York / Courtesy Sprüth Magers and Skarstedt
Pablo Picasso: Still Life with Glass and deck of Cards (Hommage à Max Jacob), 1914 | Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie, Museum Berggruen
© Succession Picasso / VG Bild-Kunst, Bonn 2017
Photo: Timo Ohler



George Condo. Confrontation
1.5.2017 saakka

Museum Berggruen, Staatliche Museen zu Berlin
Schloßstraße 1, 14059 Berlin


Ylempi kuva:
Pablo Picasso: Portrait of Jaime Sabartés, 1904 | Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie, Museum Berggruen
George Condo: The Missionary, 2004 | Collection of the artist, New York / Courtesy Sprüth Magers and Skarstedt
Pablo Picasso: The Seated Harlequin, 1905 | Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie, Museum Berggruen
George Condo: Seated Couple, 2005 | Collection of the artist, New York / Courtesy Sprüth Magers and Skarstedt

© Succession Picasso / VG Bild-Kunst, Bonn 2017
Photo: Timo Ohler

Viivi Poutiainen
Olen filosofian maisteri, taidehistorioitsija ja taiteen pätkätyöläinen. Pidän kuuntelemisesta, keskusteluista ja kohtaamisista. Mielessäni ovat usein taiteen välittämiseen ja sosiologiaan liittyvät kysymykset. viivi[at]editmedia.fi

Kommentoi

*

*