Viikkokatsauksessa tehdään tällä kertaa klassikkoteemainen galleriakierros akselilla Chelsea-Bushwick. Mukana myös lukemista niille jotka eivät pääse Nykiin paikan päälle.

 

Ragnar Kjartansson and The National: A Lot of Sorrow

A Lot of Sorrow on islantilaisen Ragnar Kjartanssonin kuusituntinen videoteos jossa The National soittaa The Sorrow -kappalettaan kuusi tuntia putkeen. Voi kuulostaa yksitoikkoiselta, mutta kestoon perustuvan teoksen voima on nimenomaan odotettua toistoa häiritsevässä muutoksessa. Video on kuvattu keväällä 2013 Kjartanssonin orkestroimassa MoMA PS1:n Sunday Sessions –tapahtumassa, jossa kuusituntinen keikka alunperin nähtiin.

The New Yorker: The National, On Repeat

The New York Times: A Concert Not Live, But Always Living

11.9.–21.12.
Luhring Augustine Gallery (Bushwick)
25 Knickerbocker Avenue
Brooklyn NY 11237

 

Marina Abramovic: Generator

Generator on jatkoa kesällä Lontoon Serpentine Galleryssa nähdylle 512 Hours -teokselle, mutta New Yorkissa Abramovic vie alkuperäisen idean aavistuksen pidemmälle. Generator on teos, jonne mennessä katsojan silmät sidotaan ja korvat peitetään kuulokkeilla. Kännykät ja muu omaisuus on jätettävä tilan ulkopuolella. Ärsykkeiltä minimoidussa tilassa saa viipyä niin pitkään kuin haluaa – tai kestää. Samaan aikaan läsnä on myös muita katsojia (68 henkilöä Abramovicin iän mukaan) sekä toisinaan ennalta ilmoittamatta myös itse taiteilija, mitä katsoja ei voi näköaistin puuttuessa tietää. Taiteilija on kuvaillut näyttelyä fyysiseksi ja henkiseksi tilaksi, joka tarkastelee tyhjyyttä ja tarjoaa mahdollisuuden katsojan itsetarkasteluun aiemmille teoksille ominaisen taiteilijaan keskittymisen sijaan. Aistiärsykkeiden lisäksi Abramovic on halunnut häivyttää katsojan ulottuvilta mahdollisuuden tulla katsomaan julkkistaiteilijaa teoksen sijaan.

Generatorissa Abramovic esittäytyy jälleen jonkinlaisena new age –jumalattarena, joka puhdistaa taiteellaan teknologiaan ja kiireeseen väsyneet katsojat. Vaikka taiteilijaa ei näe, näyttely nojaa ennen kaikkea hänen tähtikulttiinsa ja maineeseensa. Taiteilija on loppujen lopuksi aina läsnä. Ja onneksi twiitata voi heti ulkopuolelta. Ehdotan hashtageja #vibes #energy #feelings.

Vulture: Marina Abramovic Is Still in the Dark

Art News: The Rest Is Silence

24.10.–6.12.
Sean Kelly Gallery
475 Tenth Avenue
New York NY 10018

 

Michelle Grabner

Tekstiilitaiteen, maalauksen, installation ja käsitetaiteen välillä ketterästi liikkuvan amerikkalaistaiteilijan näyttely sai runsaasti lisähuomiota New York Timesin tynkäkritiikistä, jossa teosten keskiluokkaisen satiirin sijaan ne lytättiin lähinnä perheenäidin domestiseksi puuhasteluksi. Hyperallergicin vastineessa keskustelua jatketaan maalauksen fyysisyyden dekonstruktiosta sekä tekstiilitaiteen ja maalaustaiteen sisällöllisistä eroista. Sivutaan myös tekstiilien feminiinisyyttä, kivan taiteen epäuskottavuutta sekä pohditaan tietysti teoksia itsessään. Grabner on ollut esillä myös roolissaan tämän vuoden Whitney Biennalen yhtenä kuraattoreista.

9.10.–15.11.
James Cohan Gallery
533 West 26th Street
New York NY 10001

 

Ekstrana vielä kaksi klassikkoa:

Louise Bourgeois: Suspension

Ranskalais-amerikkalaisen kuvanveistäjän näyttelyssä teoksia neljältä eri vuosikymmeneltä – ja ne kaikki roikkuvat katosta.

30.10.-10.1.
Chaim & Read Gallery
547 West 25th Street
New York NY 10001

 

Hans Haacke

Käsitetaiteen legendan ensimmäinen Nykin sooloshow kuuteen vuoteen sisältää teoksia viideltä eri vuosikymmeneltä.

New York Times: Contrarian Stays True to His Cred

25.10.-22.11
Paula Cooper Gallery
534 West 21st Street
New York NY 10011

 

Kuva: Luhring Augustine Gallery

Kommentoi

*

*