H&M siirtää tuotantoaan Etiopiaan, jossa palkat vaateteollisuudessa ovat vain puolet siitä, mitä Bangladeshissa. K-Kauppa on lanseerannut suomalainen jalanjälki -logon, jotta kuluttaja voisi ostamalla pitää työpaikat Suomessa. Ikeaan on niin helppo mennä, kaikki sanovat. Post-talouskriisiaikakauden yhteiskunnassa ihminen oikeuttaa olemassaolonsa ostovoimansa perusteella. Toisaalta shoppailunormille on nousemassa omaisuuden aineettomuuteen pyrkivä vastakulttuuri, joka tarvitsee alustakseen vain näyttöpäätteellisen laitteen tai laitesarjan.

Viime viikolla Roosa Murto kirjoitti Helsingin Sanomien kolumnissaan, että tavara ei ole likaa. Turhan tavaran kiertoon laittaminen ei tee ihmisestä a) pyhimystä eikä b) oikeuta ostamaan tilalle uutta tilanteessa, jossa maapallon kantokyky ei enää riitä ihmisen vaatimuksille.

Elämää ympäröivät esineet ovat kaikilta näkökannoilta ongelma. Ne ovat väärien ihmisten väärissä paikoissa valmistamia, niitä on liikaa tai liian vähän, ne ovat velvollisuus ja taakka.

Jouduin itse ostovimman valtaan viikonloppuna Helsingin kirjamessuilla. Katsoin tarjouksessa olevaa kirjaa, jonka ostamista olin harkinnut jo pitkään. Sen sijaan päädyin ostamaan viereisestä pöydästä kolme kirjaa, jotka tulivat yhteensä halvemmaksi kuin se, josta oikeasti olin kiinnostunut. Kotona kolmen paksun romaanin kanssa pohdin, missä välissä aion ne lukea.

Elissa Erikssonin näyttely Creative Shopping Uudenmaankadun Huuto Galleriassa kutittaa kierosti shoppailutematiikkaa. Eriksson kuvittelee tilanteen, jossa ihmisen ainoa mahdollisuus luovuuteen on oman ostoskorin kuratoiminen, ja kuvittaa sen oivaltavasti kauppakuiteilla. Kuittien esteettiset mahdollisuudet ovat kuin yksinkertaistettua ASCII-grafiikkaa, jonka Eriksson kytkee ostettujen tuotteiden olemukseen. The Shopping Queen -teos on kruununmuotoinen todiste erilaisten kuninkaallisin termein nimettyjen tuotteiden ostotapahtumasta. Grafiikan lisäksi kuitit taipuvat myös Tarjoustalon ja Stockmannin inspiroimaan riimirunouteen ja kuluttajaprofiili-muotokuviin.

Vähäeleinen kuittitaide kurkottaa galleriatilan ulkopuolelle, kaupan kassalle, ostotapahtuman nyrjäyttämiseen ja ostamisen edellämainittuihin ristiriitaisiin merkityksiin. Näyttelyn osallistava osuus, oman ostoskorin täyttäminen Tiger-krääsällä, tuntuu monimerkityksisten kuittien rinnalla jokseenkin banaalilta. Samalla se on yllättävänkin raju muistutus siitä tyhjyyden tunteesta, jonka tavaran kahmiminen ostoskoriin parhaimmillaan saa aikaan.

 

Elissa Eriksson: Creative Shopping

Uudenmaankadun Huudossa

22.10. – 9.11.2014

 

 

Kuva: Elissa Eriksson 

Kommentoi

*

*