Asettuminen valokuvattavaksi alistaa. Kuvattava joutuu tarkastelun kohteeksi ja sekunnin murto-osa vangitaan dataksi. Lopputulos voi olla kohteellensa järkytys. Selitystä ilmiölle on haettu muun muassa peilikuvasta. Valokuva omista kasvoista näyttää peilikuvaansa tottuneille silmille vieraalta. En varmasti ole ainoa, joka suurimmalla todennäköisyydellä inhoaa omaa valokuvaansa. Henkilökohtaisesti olen ajatellut inhon liittyvän siihen, että tulen liian tietoiseksi itsestäni ja siitä miten muut minut näkevät. Kaikkein rentoutunein olen silloin kun unohdan täysin oman olemassaoloni.

Selfie palauttaa kontrollin omaan kuvaamme. Psykologi John Sulerin mukaan omakuva antaa kuvaajan nähdä itsensä kuten muut hänet saattaisivat nähdä. Samalla kuva näyttää muille, miltä kuvaaja näyttää omissa silmissään – tai kuinka hän haluaisi tulla nähdyksi. Voimme itse valita mikä on se oikea ja paras versio itsestämme, jonka haluamme näyttää. Tämän vuoksi selfie myös koukuttaa sekä kuvaajan että katsojan. Instagramin käytetyimpien hashtagien perusteella omakuvat ovat, ruokakuvien ohella tietenkin, kaikkein suosituimpia.

Näyttelijä ja monialataiteilija James Franco kirjoitti selfiestä New York Timesissa viime joulukuussa. Hän oli havainnut, että julkkikset käyttävät omakuviaan vallan välineinä. Niillä saa huomiota enemmän kuin millään muulla ja huomio on valtaa. Henkilökohtaisessa elämässään hän muutamaa kuukautta myöhemmin testasi selfien valtaa käytännössä, yrittämällä iskeä 17-vuotiasta turistityttöä Instagramista.

 

Aihepiiri tuntuu olevan nyt kovin ajankohtainen myös valokuvataiteen kontekstissa.


EDITin taannoisessa viikkokatsauksessa jo mainittiinkin Richard Princen näyttely New Portrait New Yorkin Gagosian Galleryssa. Näyttelyn kaikki 37 muotokuvaa ovat printtejä Instagram-kuvista. Tirkistelyä vai tirkistelyn kommentointia?

Richard Prince – New Portrait
Gagosian Gallery, New York
25. lokakuuta saakka

artselfie_05_spread

DIS, #artselfie, Jean Boîte Éditions, Paris, 2014

Newyorkilainen taide- ja muotikollektiivi DIS on julkaisemassa valokuvakirjan #artselfie, ko. tunnisteella Instagramista löytyvistä kuvista. Teoksen esipuheessa kirjailija Douglas Coupland kuvaa selfietä jäädytetyksi peiliksi. Taideselfiessä itse taideteos voi toimia peilinä, joilloin dialogi teoksen kanssa saa aivan uusia ulottuvuuksia.

DIS’in #artselfie julkaistaan 27. lokakuuta. Kirja on nyt ennakkotilattavissa Jean Boîte -kustantamolta.


HWWTBS_Hippolyte_001

Salla Lahtinen, sarjasta How We Want To Be Seen

How We Want To Be Seen puolestaan on Salla Lahtisen (s. 1991) projekti, johon hän on kerännyt vapaaehtoisten lähettämiä sosiaalisen median profiilikuvia ja passikuvia. Projekti etsii vastauksia kysymyksiin: Miten haluamme tulla nähdyksi? Miten valitsemme esittää itsemme? Kokonaisuudessaan teos löytyy osoitteesta howwewanttobeseen.tumblr.com. Projektiin voi vielä osallistua 31.10.2014 asti. Tarkemmat osallistumisohjeet löytyvät sivustolta kohdasta ”submit”.

Näistä kuvapareista osa oli nähtävillä Valokuvagalleria Hippolyten Studiossa syyskuussa.

 


The Sexting Project ©Sisse Stroyer
 Sisse Stroyer, sarjasta The Sexting Project

Suomen valokuvataiteen museon näyttely #snapshot koostuu pääosin tavallisten ihmisten kuvaamista valokuvista, internetkuvista, historiallisista näppäilykuvista, selfieitä ja niiden historiaa unohtamatta. Näyttelyssä on mukana myös teemaa kommentoivia teoksia hollantilaiselta Erik Kesselsiltä, suomalaiselta Niklas Kullströmiltä, tanskalaiselta Sisse Stroyerilta ja ranskalaiselta Catherine Balet’lta.

Näyttelyvieraiden #selfie feed Twitterissä

#snapshot
Suomen valokuvataiteen museo
18. tammikuuta 2015 saakka


Ezra Koenig

Lähteet:
Suler, J., 2013, The Varieties of Self-Portrait Experiences,
http://truecenterpublishing.com/photopsy/selfportraits.htm.


Kuva: Richard Prince: New Portraits, installation view. Photo by Rob McKeever / Gagosian Gallery

Kommentoi

*

*