Tämän vuoden Istanbulin biennaalin kuratoiva taiteilijaduo Elmgreen & Dragset saapuu Helsinkiin 11. tammikuuta luennoimaan Kuvataideakatemian Exhibition Laboratoryssa. EDIT kävi loppuvuodesta katsomassa  duon kuratoiman The Others -ryhmänäyttelyn Berliinissä.

Tanskalainen Michael Elmgreen (s. 1961) ja norjalainen Ingar Dragset (s. 1969) tunnetaan kansainvälisesti usein julkisessa tai puolijulkisessa tilassa toteutetuista installaatioista, kuten veistos Van Gogh’s Ear New Yorkin Rockefeller Centerin edustalla tai Prada Marfa, joka lienee niistä kuuluisin. Teoksissa toistuvat usein traagisesti ja humoristisesti muun muassa julkisen tilaan, identiteettiin, valtaan ja geopolitiikkaan liittyvät teemat. Berliinin König Galeriassa parhaillaan esillä oleva The Others -näyttely on kiinnostava avaus Elmgreen & Dragsetin taiteeseen ja kuratoriaaliseen prosessiin. He ovat paitsi kuratoineet näyttelyn, myös osallistuvat siihen itse yhdellä teoksella.

The Others on kiinnostava, mutta myös hämmentävä kokemus. Itse König Galerie on vanha brutalistinen kirkko – itseasiassa katolinen kirkkorakennus, joka on vasta hiljattain muunnettu galleriatilaksi. Tila on uskomattoman upea ja kietoutuu luontevasti osaksi näyttelyä, jonka aiheena on kristinusko. The Others käsittelee valtavaa aihetta hyvin konkreettisesti ja kirjaimellisesti: ristiinnaulittuja figuureita, ohdakeseppeleitä, pyhimyshahmoja jne. Yhteensä viisitoista teosta, suurimmaksi osaksi veistoksia, täyttävät entisen kirkkosalin melkein kuin perinteinen kirkkotaide. Erotuksena vain, että taiteilijat ovat kansainvälisesti tunnettuja nykytaitelijoita: Tacita Dean, Pepe Espaliú, Martin Kippenberger, Kris Martin, Ron Mueck, Aidan Salakhova, Andres Serrano, Santiago Sierra, Young-Jun Tak, Nasan Tur ja Mark Wallinger.

Oikeastaan näyttelystä itsestään muodostuu Elmgreen & Dragsetin installaatio. Niin pitkälle estetisoituja ja toisiinsa sävy sävyyn sointuvia näyttelyn kaikki teokset ovat. En muista koskaan aikaisemmin törmänneeni aivan tämänkaltaiseen ryhmänäyttelyyn, jossa teokset tuntuvat olevan alisteisia taiteilija-kuraattorien visiolle tällä tapaa. En koe, että olisin ollut pyhän äärellä, vaan sen sijaan olen katsellut jonkinlaista postmodernia kulissia, joka käyttää hyväkseen kristillisen ikonografian estetiikkaa. Teoksista monet käsittelevät myös ruumiillisuutta ja seksuaalisuutta, kovin silotellusti kuitenkin. Vaikka teokset ovatkin ehkä hienoja, näyttelystä jää oudon kolkko olo. Sen jälkeen jää pohtimaan, minkälainen mahtaa olla Elmgreen & Dragsetin kuratoima kokonainen biennaali, jos pieni ryhmänäyttely alkaa heidän käsissään tuntuakin yhdeltä installaatiolta. Kenties heidän keynote -luentonsa ”Homo Domesticus in Situ” Kuvataideakatemian Exhibition Laboraryssa keskiviikkoiltana antaa lisää avaimia tämän tulkitsemiseen.


The Others – Curated By Elmgreen & Dragset
König Galerie
St. Agnes, Alexandrinenstr. 118–121
10969 Berlin
12.11.2016–22.1.2017


Elmgreen & Dragset: Homo Domesticus in Situ. Saastamoinen Keynote Lecture
Exhibition Laboratory
Merimiehenkatu 36, 00150 Helsinki
Keskiviikko 11.1.2017 klo 18. Vapaa pääsy.


Kuvat: König Galerie

Viivi Poutiainen
Olen filosofian maisteri, taidehistorioitsija ja taiteen pätkätyöläinen. Pidän kuuntelemisesta, keskusteluista ja kohtaamisista. Mielessäni ovat usein taiteen välittämiseen ja sosiologiaan liittyvät kysymykset. viivi[at]editmedia.fi

Kommentoi

*

*