Kuvataide oli jälleen olennainen osa viime viikonloppuna järjestettyä Flow-festivaalia, ja tänäkin vuonna festivaalin tilaamat teokset olivat pääosin suuria ja näyttäviä. Taideohjelman yhteistyökumppaneita olivat muun muassa Galleria Forum Box sekä Aalto-yliopisto.

Flow’n visuaalinen maailma oli tänäkin vuonna hengästyttävän runsasta. Pohjoismaisesta minimalismista ei voida puhua. Alueen viihtyvyyteen ja ulkonäköön on perinteisesti panostettu paljon: Flow onkin asettanut festivaalidekoille täysin uudet standardit. Alue oli nyt kenties kauniimpi kuin koskaan ennen. Koristeet, valot, arkkitehtuuri sekä ihmiset muodostavat jo kaikissa sateenkaaren väreissä välkehtivän kokonaisuuden. Esityksiin kuuluu niin ikään vahvasti myös visuaalinen puoli. Aphex Twinin keikkavisut jäävät historiaan, jos ei muuten niin ainakin Suomi100-vuoden parhaimpana merkkihenkilöiden kavalkadina. The xx’n laservalot olivat itkettävän kauniit. Huhujen mukaan Oscar-palkittu Spike Jonze ohjasi paikan päällä Frank Oceanin keikan videotaustoja! Kaiken tämän lisäksi Flow tarjoili kuvataidetta varsin kiitettävästi.

Yhteistyö Galleria Forum Boxin kanssa toi Suvilahden festivaalialueen uniikkiin teollisuusmaisemaan video- ja animaatioteoksia Timo Wrightilta, Pasi Rauhalalta ja Juhani Moisanderilta. Alueella pysyvästi toimiva graffititaiteesen keskittyvä galleria Make Your Mark puolestaan toi Flow’hun kansainvälisesti tunnettujen graffititaiteilijoiden HuskMitNavn’n ja EGS’in teokset. Vuoden nuori muotoilija Laura Väinölä loihti alueelle yleisöä osallistavan rakkauden alttarin. Yhteistyö Aalto-yliopiston kanssa näkyi moninaisina visuaalisina sisältöinä ympäri festivaalialuetta. Porteilla nähtiin esimerkiksi opiskelijoiden toteuttama 100-metrinen seinämaalaus sekä ympäri aluetta saattoi törmätä myös animaatioihin sekä lyhytelokuviin.

Laura Väinölän installaatio Altar of Attraction asettui Backyard-alueelle. Väinölän taiteen ja muotoilun materiaalia ovat kukat. Niitä oli myös ympäri alttaria, tai oikeastaan pientä rakkausmajaa. Teos sopi Flow’n ympäristöön mainiosti ollen samalla kaunis ja funktionaalinen. Majassa festarikävijän oli mahdollista rauhoittua ja energisoitua humun keskellä, sekä suorittaa oma vetovoimarituaali. Law of attraction -hömppä, ”pahan energian” karkoitukseen tarkoitetut smudge stickit, tarot-kortit ja Gwyneth Paltrow’n mainostamat ”frekvenssiälytarrat” tuntuvat kiinnostavan – nyt uudella hieman ilkikurisella, mutta itsetietoisella tavalla. Flow-perjantain pääesiintyjä Lana Del Rey kehotti fanejaan kiroamaan Donald Trumpin pois virastaan. Tähän jatkumoon istui myös Väinölän suloinen alttari.

Laura Väinölä: Altar of Attraction. Kuva: Flow Festival / Janita Autio

Galleria Forum Box esitteli Flow’ssa mediataidetta. Timo Wrightin urbaani, rytmikkäästi välkkyvä videoteos Displace projisoitiin lähelle festivaalin sisäänkäyntiä. Pasi Rauhalta nähtiin kaksi teosta: Wormhole in Flow myös porttien lähellä ulkona, Wires – Pride puolestaan Voimala-rakennuksen sisällä. Kumpikin teos oli täynnä abstraktia kieppuvaa geometrista muotoa. Wrightin ja Rauhalan teokset olivat taidokkaasti tuotettuja, varsin luontevasti ja vaivattomasti festivaaliympäristöön istuvia. Kenties jopa liian hyvin, sillä ne eivät Flow’n kaikessa yltäkylläisyydessä onnistuneet mielestäni herättämään pahemmin huomiota.

Niin ikään osa Forum Box -yhteistyötä oli Juhana Moisanderin Leak, joka nähtiin sisätiloissa Tiivistämöllä. Pimeä tila ja seinällä vahvoina, hieman uhkaavinakin patsastelevat mieshahmot olivat suoraan kuin Coen-veljesten elokuvista. Mustavalkoinen teos yhdessä hämyisen tilan kanssa muodosti rauhoittavan suojan, kuin chill out zonen, keskellä kaikkea väri-ilotulitusta.

HuskMitNavn Kuva: Flow. Festival / Jussi Hellsten

Suvilahden alueella sijaitseva Make Your Mark -galleria toi Flow’hun tanskalaisen graffititaiteilijan HuskMitNavn’in. Häneltä alueella nähtiin punasävyinen (taisi olla tämän vuoden teemaväri) seinämaalaus sekä printtinäyttely The Print Show. Yhden Suomen tunnetuimmista grafftitaiteilijoista EGS:in kädenjälkeä oli uv-maalilla toteutettu maailmankartta Crime, Travel, Communication, Entertainment 1, Suvilahden maamerkissä, kaasukellossa. Kartasta oli strategisesti tiputettu Eurooppa pois. Näyttävä teos loisti hienosti illan pimetessä.

Kuvataiteen esittämisellä on Flow’n kaltaisessa ympäristössä toki omat haasteensa, mutta samalla myös jännittävät mahdollisuutensa. Kuinka sisällyttää taidetta ohjelmistoon siten, että se puolustaa paikkaansa eikä ole vain pelkkää koristelua? Miten välttää teosten hukkuminen tuhansien aistiärsykkeiden valtamereen? Kuten Timo Wright toteaa Taiteilija-lehdessä: ”On kiehtovaa, ettei festareilla pystytä mitenkään ennakoimaan sitä, millainen äänimaisema sillä hetkellä sattuu olemaan tai millaisessa hengen ja sielun tiloissa katsojat ovat.” Kuvataiteelle tulee varmasti aina olemaan paikka Flow’ssa ja toivon, että korkea taso pysyy jatkossakin.


Flow Festival 2017
11.–13.8.2017
Suvilahti, Helsinki


Ylin kuva: EGS: Crime, Travel, Communication, Entertainment 1. Flow Festival / Jussi Hellsten

Viivi Poutiainen
Olen filosofian maisteri, taidehistorioitsija ja taiteen pätkätyöläinen. Pidän kuuntelemisesta, keskusteluista ja kohtaamisista. Mielessäni ovat usein taiteen välittämiseen ja sosiologiaan liittyvät kysymykset. viivi[at]editmedia.fi

Kommentoi

*

*